Fotografiets betydelse för en informationsfilm
Idag handlar väldigt mycket om att nå ut och inte försvinna i flödet. Det gäller såväl för influencers och företag som för myndigheter och andra samhällsinstitutioner. Hur ska du då göra för att lyckas? Med en informationsfilm har du betydligt större chanser än med stillbilder eller bara text, eftersom de drar till sig mer uppmärksamhet.
Professionella filmklipp
För att en informationsfilm ska nå fram måste den passa till den tänkta målgruppen. Det är också viktigt att den speglar avsändaren om du ska göra reklam för ett företag eller sprida information för en myndighets räkning. Skakiga filmklipp eller personliga selfies kan funka bra för privatpersoner eller för influencers. Problemet med att skapa en informationsfilm med filmklipp av det här slaget är att de känns just personliga, inte professionella. Du vill säkert att din myndighet eller ditt företag ska framstå som seriöst. Då måste du också ha en välgjord film, även om den inte är så lång.
Fotot spelar roll
Här spelar det stor roll vad du använder för foto, oavsett om du utgår från rörlig bild eller om du skapar något utifrån vanliga fotografier. Det är lätt att se när fotot eller filmningen är slarvigt gjorda, eller gjorda av någon amatör som inte har koll på utrustningen. Anlita någon som gått en fotoutbildning och har förmågan att berätta i bild – då kan du få fram det du önskar i din informationsfilm, utan att själva formatet, fotot eller filmningen stör.
Berätta i bild
Tänk på att allt inte behöver sägas i ord om du också använder bilder i din informationsfilm. Många ord kan göra att fler tappar intresset och inte orkar lyssna. En berättelse där det viktigaste sägs i bilder eller i ett filmklipp lättare kan istället fånga någon och skapa nyfikenhet. Vart ska det egentligen leda? Målet med en informationsfilm måste i första hand vara att människor ska välja att se den, stanna kvar med sin uppmärksamhet den lilla stund det tar att komma till slutet. Gör de inte det spelar det ingen roll hur viktiga saker du har att säga, eftersom de då inte når fram.